A közlekedési lámpákon lévő gomb tényleg leállítja a forgalmat?

A média szerint 2018-ban a New York-i zebráknál lévő 1000 gomb 10%-a működött csak. Ez jóval alacsonyabb arány, mint a 2004-es adat, amikor legalább háromnegyedük működött annó

A közlekedési lámpákon lévő gomb tényleg leállítja a forgalmat?
Gyakogos átkelőhely (iStock.)

Valószínűleg ismerősek számodra, még ha nehéz is észrevenni őket de mindig van egy gomb, amely arra ösztönzi a gyalogosokat, hogy nyomják meg. Ezt a gombot megnyomva meg lehet állítani a forgalmat?

Pszichológiai hatások:

Egy amerikai csatorna 2018-ban interjút készített Ellen Langerrel, a Harvard Egyetem pszichológiai tanszékének munkatársával. Langer megemlítette az "illusionof control" nevű fogalmat, amely egy olyan érzés, amelyet minden ember elérhet ezeknek a gomboknak a megnyomásával. Ez a pszichológiai hatás annak köszönhető, hogy az emberek úgy érzik, hogy jobban kontrollálják az életüket, amikor megnyomják a gombot, függetlenül attól, hogy van e hatása vagy sincs.

A média szerint 2018-ban a New York-i zebráknál lévő 1000 gomb 10%-a működött csak. Ez jóval alacsonyabb arány, mint a 2004-es adat, amikor legalább háromnegyedük működött annó Londonban pl a gombbal egy "várj" feliratú világító táblát lehet aktiválni. A kutatás egyértelművé tette, hogy a gyalogosok nem tudnak gyorsabban átkelni, amikor megnyomják a gombot.

A hatóságok stratégiája

A közlekedési lámpáknál sokféle gyalogosgomb létezik. Ezek a gombok nem azonnali működésre szolgálnak, és az a céljuk, hogy jelezzék a közlekedési lámpának, hogy egy gyalogos várakozik a zebrán való átkelésre. Sok évnyi félreértelmezés .... A gyalogátkelőhelyek közelében lévő gombok számának csökkenése nem a véletlen műve. A probléma az, hogy a hatóságok évek óta elhanyagolják ezeknek az eszközöknek a javítását, vagy akár önként leállítják őket.

Nehéz összeegyeztetni a gyalogosok azon igényét, hogy a forgalom akkor lassúljon amikor épp valaki azt akarja. Ez már évtizedekkel ezelőtt is megtörténhetett volna, amikor még nem volt ennyi jármű. Ma a városok választhatnak: csökkentik a gyalogosgombokat, vagy bizonyos idősávokban fenntartják ezt a szolgáltatást. Langer szerint a placebo gomboknak nem feltétlenül van negatív hatása. "Lehet, hogy nincs hatásuk, de olcsóak és biztonságérzetet nyújtanak a használóiknak. Ezek a gombok különösen hasznosak a gyalogos átkelőhelyeknél. Szerinte valójában biztonságosabb várni és megnyomni a gombot, mint amúgy is átkelni, hogy néhány másodpercet nyerjünk".